torstai 3. huhtikuuta 2014

Projektimatka Hollantiin 1-5.3.2014

Teksti ja kuvat: Raymond Silfver ja Tarja Saarinen

Joni  ja Jessican SWOT-esittely hangoutissa.
Taitaa olla vahvuuksien esittely menossa.
International Trade Project toteutettiin viidennen kerran yhteistyönä hollantilaisen Alfa-Collegen ja MERCURIAn välillä. Raymond Silfverin ja Tarja Saarisen M_11KVB:lle vetämä kurssi huipentui päätöstapaamiseen Hollannin Groningenissa 2.-5.3. Matkalle lähti kaksikymmentä opiskelijaa sekä opettajat Raymond Silfver ja Tarja Saarinen.
Matkan tarkoitus ja tavoitteet olivat samat kuin neljänä edeltävänä vuonnakin. Neljä opiskelijoiden perustamaa yritystä kommunikoi ja harjoitteli kansainvälistä kaupankäyntiä vastaavien Alfa-Collegen opiskelijayritysten kanssa. Neuvotteluja käytiin erilaisen nettipohjaisten yhteistoimintasovellusten avulla.

2.5.2014 KLM:n koneen lähtö myöhästyi tunnilla,  joten meille jäi kentällä aikaa tutustua kauppoihin ja lähettää viestejä kavereille.
Tyttöjen laukuissa oli selvästi tilaa shoppailutuotteille. Tarjan laukkuun olisi mahtunut vaikka Tarja itse, ellei se olisi ollut täynnä viemisiä hollantilaisille ystävillemme.
Ensimmäisen yömme Hollannissa vietimme Amsterdamilaisessa hostellissa lähellä Rautatieasemaa. Hostellin vastaanoton tunnelmasta tuli välittömästi mieleen Viistokuja Harry Potterista.

Huoneet ja käytävät ovat tunnetusti hyvin pieniä ja kapeit Amsterdamissa. Matkalaukun levyisessä rappukäytävässä, jossa portaat olivat 60 asteen kulmassa,  oli ahtautuminen kolmanteen kerrokseen kova kokemus.
Saapumisillan ohjelma oli vapaa, sovittiin vain että opiskelijat huolehtivat itsestään ja muista ryhmäläisistä.
Sunnuntaina sää suosi, aurinko paistoi ja ryhmällä oli  hyvin aikaa
tutustua Amsterdamin keskustaan koska juna Groningeniin lähti vasta klo 15.07. Innokkaimmille shoppaajille kaupat aukesivat
Tarjan huone
klo 12.00 ja muutamat eurot taisi vaihtua uusiin vaatteisiin ja kenkiin.

Raahauduimme laukkuinemme keskusrautatieasemalle. Leppoisan juna-matkan jälkeen vastassa oli kaksi Alfa-Collegen opettajaa, jotka veivät laukut majapaikkaamme. Hostellimme oli uusi, varsin siisti ja tarjosi oleskelumme aikana  mainion aamiaisen.

Lättykestit Merirosvolaivalla
Sunnuntai-iltana isäntämme Alfa-Collegessa vei meidät merirosvolaivaan syömään hollantilaisia pannareita. Siellä tavattiin ensimmäistä kertaa ‘livenä’ hollantilaiset opiskelijat, joihin kurssin aikana oli alustavasti tutustuttu videoneuvotteluissa.
Alfa-Collegen upouusi koulurakennus - valmistui syksyllä 2014

Maanantai aamuna kävelimme raikkaassa ilmassa puolen tunnin matkan Alfa-Collegen tiloihin. Koulun uusi rakennust oli otettu käyttöön viime syksynä. Tiloissa opiskelee 1500 eri alojen ammatillista opiskelijaa.
Tilat tarjosivat upeat puitteet päivän koulutustapahtumalle.
Virallisten puheenvuorojen ja tervehdysten jälkeen alkoi neljän suomalaisen ja neljän hollantilaisen harjoitusyrityksen esittelytilaisuus businesshenkisesti. Opiskelijoiden yritykset toimivat kodinelektroniikan alalla joko tukku- tai vähittäiskauppiaina.
Dimitri Mooij veti päivän tyylikkäästi. Ihailimme hänen ammattitaitoaan.

Kaikkia varmasti jännitti esiintyminen vieraissa oloissa ja vieraalla kielellä eli englanniksi. Esityksiin oli huolellisesti valmistauduttu kurssin aikan ja viimeiset preppaukset tehtiin edellisenä iltana. Esityksiä tuki tyylikäs pukeutuminen,  vakuuttavat käyntikortit ja yritysesitteet.
Suomalainen Viaton-yrityksen esittely käynnissä.
Työlounas nautittiin neuvottelutiloissa. Esittelyjen jälkeen koulutuspäivän vetäjä Dimitri Mooij alusti mainiosti hieman myynti- ja neuvottelutaitoja pienellä puheella. Tämän jälkeen opiskelijat harjoittelivat haastavia neuvottelutilanteita ja asiakasreklamaatioiden käsittelyä. Työpäivä päättyi parhaan yrityksen äänestämiseen lippuäänestyksellä.
TabletsForAll ja Knock-Outin johto neuvottelutilanteessa.
Puitteet ja opiskelijoiden tyylikäs pukeutuminen ja käyttäytyminen teki harjoitus tilanteista varsin aidon tuntuiset. Opiskelijoiden esitykset ja neuvottelut englanniksi sujuivat ihaltavan mallikkaasti.
Pizzeria Napolissa
Illaksi paikalliset opiskelijat olivat valinneet vallan mainion pizzapaikan, jossa laatu ja hinta olivat kohdallaan. Ilta ja iloittelu taisi jatkua myöhäänkin… no - siitä ei ole tietoa ;-)
FadeTech valittiin parhaaksi esittäjäksi ja saivat palkinnon lisäksi komean diplomin.

Dutch Techmarket saivat MERCURIA-paidat.
Tiistaiaamuna julkistettiin paras yritysesittely, johon vaikutti puoliksi opiskelijoiden lippuäänestys ja puoliksi opettajien näkemys. Voittajaksi nousi suomalainen FadeTech  ja hyvänä kakkosena oli  Dutch Techmarket.
Lopuksi jokainen antoi kirjallisen palautteen kurssista ja käytiin yleiskeskustelua projektin onnistumisesta. Kaikki olivat todella tyytyväisiä järjestelyihin.
Pari opiskelijoistamme oli kommentoinut: “Meitä on kohdeltu nuorina aikuisina, mitä olemmekin!"

Aamun ohjelman päätti Fritz Klopin esitys aiheesta “ International Trade is fun & hard work”. Fritz on Alfa-
Collegen entinen opiskelija ja ollut mukana myös tässä projektissa vv. 2009 ja 2010. Nyt hän on yrittäjä, joka  vie maataloudessa käytettäviä perunanistutuskoneita ensisijaisesti Itä-Euroopan maihi

Opiskelijat oppivat opintojakson aktiviteettien ja matkan aikana paljon yritykseltä yritykselle tapahtuvasta kaupankäynnistä. Opiskelijoiden mukaan he olivat saaneet myös lisää itseluottamusta vieraalla kielellä kommunikoimista varten ja varmuutta kohdata ihmisiä toisesta maasta.

Iltapäiväksi siirryimme läheiseen keilahalliin kilpailemaan kummasta koulusta löytyy parhaat keilailijat. Yleisesti katsoen taisi hollantilaiset kotikenttäetunsa takia olla hieman parempia tässä lajissa.

Illallinen oli  tyypillisessa pihviravintolassa ja iltaa myöten oli myös jäähyväisten aika. Monet saivat varmasti  uusia ystäviä, ainakin FB-kavereita. Facebookissa kommunikointi on jatkunut vilkkaana opiskelijoiden välillä.
Keskiviikkona oli vielä hyvin aikaa kiertää kaupungilla ja shoppailla ennen kahden tunnin junamatkaa Amsterdamin Schipol-lentokentälle ja kotimatkalle.
Kello läheni Suomessa puoltayötä kun kone viimein laskeutui Helsinki-Vantaa lentoasemalle.
Viikkoa myöhemmin pidettiin vielä yhdet oppitunnit, joissa oli mahdollista katsoa Raikan videoimat yritysesittelyt. Katsomalla oman esityksensä huomaa itse parhaiten,  mikä meni hyvin ja missä voisi parantaa ja miten. Lopuksi otettiin vielä videoneuvotteluyhteys Hollantiin ryhmäkokoontumisen muodossa. Vaikka videoyhteys menikin hullutteluksi (se sallittakoon) niin siinä opittiin miten ryhmäneuvottelun tulisi toimia.
Projektin vetäjät, vas. Dimitri Mooij, Rein Nijboer,
Jannet Jansen, Tarja Saarinen ja Raymond Silfver

Kiitos vielä kaikille mukavasta matkaseurasta!
Erityiskiitos Alfa-Collegen kollegoillemme, erityisesti Rein Nijboerille, aivan upeista järjestelyistä!

maanantai 8. huhtikuuta 2013

Opintomatkalla Espanjan Aurinkorannikolla

Maanantai
Saavuimme maanantaina 11.3 klo 00.30 yöllä Malagaan, josta lähti bussikuljetus Fuengirolaan, Nuriasol-huoneistohotelliimme. Bussissa Marco jakoi meille kaikille turvakortit, jossa oli puhelinnumero, johon voisi soittaa, jos hätä iskisi.  Pojat majoittuivat omaan ja tytöt omaan kolmioonsa.
Kun tavarat olivat viety huoneisiin, päätimme heti lähteä katsomaan Fuengirolan yöelämän.
Aamulla saimme nukkua pitkään. Menimme klo 13 Suomalaiseen ravintolaan Reflaan lounaalle. Reflasta lähdimme yhdessä kävelemään Par 1- nimiseen kahvilaan, jossa meitä odotti Suvi Kauranen. Suvi piti meille luennon Elämästä Aurinkorannalla.
Luennon jälkeen Par 1- edessä meitä odotti kyyti, joka vei meidät Mirafloresiin golfaamaan Edward Galvinin johdolla. Edward opetti meille golfin perusteet sekä auttoi meitä lyöntitekniikoissa.

Tiistai
 Aamulla varhain lähdettiin odotetulle laskettelumatkalle Sierra Nevadaan. Vaikka aiemmin oli jo saatu tietää, että paikan päällä saattaisi olla laskettelun kannalta huonoa säätä, jaksettiin uskoa siihen, että ennuste ei pitäisi paikkaansa.
Bussimatka Granadaan sujui rauhallisesti kaikkien vielä jatkaessaan kesken jääneitä uniaan. Kauempaa Granadasta katsottuna alkoi näkyä että vuorilla ei olisi paras mahdollinen sää, mutta todellisuus paljastui vasta kuin olimme lähes perillä vuoren huipulla, jossa paikallinen ”José” bussikuskimme alkoi arkailla sohjossa ajoa ja kieltäytyi ajamasta laskettelukylään.
Asiaa palattiin selvittelemään vuoren varrella olleeseen kahvilaan, josta innokkaimmat laskettelijat päättivät kaiken selvittelyn jälkeen ottaa taksin loppumatkaksi laskettelukylään, muiden palatessa ihastelemaan Granadan kaupunkia.
Illalla laskettelijoiden palatessa tuiskuiselta, mutta ikimuistoiselta laskettelumatkalta, päätettiin aloittaa paluumatka kohti Fuengirolaa, jossa loppupäivä kului vapaa-aikaa viettäen.

Keskiviikko
Aamupäivällä suuntasimme Fuengirolan rannalle urheilemaan.
Illalla  lähdimme Malagaan katsomaa Champions league ottelua MALAGA-PORTO.
Torstai
Oli kotiin lähtöpäivän aika. Aamulla kiersimme vielä viimeiset kaupat läpi ja päivällä suuntasimme Benalmadenaan viettämään paikallisella rannalla aikaa futista ja Krav magaa harrastaen.