tiistai 12. maaliskuuta 2013

International Trade Project toteutettiin neljännen kerran yhteistyönä hollantilaisen Alfa-Collegen ja MERCURIAn välillä. Raymond Silfverin ja Tarja Saarisen M_10KVB:lle vetämä kurssi huipentui päätöstapaamiseen Budapestissä 2.-6.3. Matkalle lähti kuusitoista opiskelijaa sekä opettajat Raymond Silfver ja Tarja Saarinen
Matkan tarkoitus ja tavoitteet olivat samat kuin kolmena edellisinä vuosinakin. Luokan neljä ryhmää/yritystä kommunikoivat erilaisen nettipohjaisten yhteistoimintasovellusten välityksellä tammikuun alusta Alfa-Collegen ryhmien/yritysten kanssa.
Robertilla ja Severillä juttu lähti heti käyntiin.
Ensin he keksivat pitää yhdessä illallispuheen.

Lauantai-aamuna klo 7:20 alkoi yllättävän pirteiltä näyttävät opiskelijat ilmaantumaan Helsinki-Vantaan lentoterminaaliin. Tyttöjen laukuissa oli selvästi tilaa shoppailutuotteille. Puolenpäivän aikaan majoitumme Budapestin keskustassa sijaitsevaan Maverick-hosteliin , jonne saman  iltana saapui kuusi opiskelijaa ja kaksi opettajaa Alfa Collegesta.
Lauantai illallisen merkeissä oli innolla odotettu ensitapaaminen hollantilaisten opiskelijoiden kanssa. Ravintola Trofea grill tarjosi buffetista kansainvälisiä ja kansallisia herkkuja.

Tutustumista helpottamaan jaettiin osallistuneille
projektiesite missä oli nimet ja kuvat meistä kaikista.

Illallisen aikana opiskelijoiden tehtävä oli käydä haastattelemassa toisiaan. Koska olimme kaikki samassa majoituspaikassa, riitti juttua hollantilaisten ja suomalaisten välillä yömyöhään.

Hero Square: 'Sankarit' esillä
Sunnuntai-aamuna lähdimme opastetulle kaupunkikiertoajelulle. Aurinko paistoi täydeltä terältä, kuten  koko meidän oleskelumme ajan. Onpa Budapest upea ja historiallinen kaupunki!

Maanantaina aloitettiin aamiaisen jälkeen yritysten esittelyillä. Ensin opettajat esittelivät koulumme ja itsensä, minkä jälkeen kaikki kuusi yritystä esittelivät toimintansa. Yritykset toimivat kaikki kotielektroniikan alalla, joko tukku- tai vähittäiskauppiaina.  Kaikkia varmasti jännitti esiintyminen vieraissa oloissa ja vieraalla kielellä eli englanniksi. Iltapäivällä harjoiteltiin kauppaneuvotteluihin ja asiakasreklamointiin liittyviä tilanteita. Työpäivä päättyi parhaan yrityksen äänestämiseen lippuäänestyksellä.

Voittajien on helppo hymyillä: Vas. Tarja Saarinen ja Raymond Silfver, voittajat: Roope Kuosmanen, Miika Parkkari, Erik Pöytsiä, Severi Lukkarinen, Casper Westerinen. Taustalla oikealle Alfa-Collegen opettajat Rein Nijboer ja Dimitri Mooij

Tiistaiaamuna julkistettiin paras yritysesittely, johon vaikutti puoliksi opiskelijoiden lippuäänestys ja puoliksi opettajien näkemys. Voittajaksi nousi suomalainen IEW  (International Electronics Wholesale)  ja hyvänä kakkosena oli  Cami Group. Kaikki muutkin olivat hyviä ja saivat tasaisen määrän ääniä.
Lopuksi jokainen antoi kirjallisen palautteen kurssista ja käytiin yleiskeskustelua projektin onnistumisesta. Kaikki olivat todella tyytyväisiä järjestelyihin.

Hyvä ruoka ja juoma houkuttelee Budapestiin.
Opiskelijat oppivat työskentelyn ja esiintymisten välityksellä paljon yritykseltä yritykselle tapahtuvasta kaupankäynnistä. Kaikki kokivat saaneensa lisää itseluottamusta vieraalla kielellä kommunikointiin sekä oppivat kaupankäynnistä toisesta kulttuurista olevien ihmisten kanssa.

Meidän opiskelijat ovat kehittyneet hemaisiviksi naisiksi! WAU

Saimme projektin kautta uusia ystäviä, joita tapaamme
toivottavasti tulevaisuudessakin, myös muualla kuin naamakirjassa.

Ennen paluumatkaamme meillä oli keskiviikkona vielä tilaisuus vierailla Budapestin Suomen suurlähetystössä, missä meille kerrottiin Unkarin taloudesta ja yritystoiminnasta sekä Suomalaisten yritysten etabloitumisesta Unkariin ja sen naapurimaihin.

Sitten olikin aika hyvästellä hollantilaiset ystävämme, jotka lähtivät kentälle suoraan lähetystöstä. Meilla oli vielä kolmatta tuntia aikaa kiertää kaupungilla tai levätä hotellin odotustiloissa.

Myöhään illalla palasimme lumiseen Helsinkiin. Kaikki olivat varmasti väsyneitä, mutta myös monta kokemusta rikkaampia.

Kiitos kaikille tosi mukavasta matkaseurasta!