torstai 15. maaliskuuta 2012

Projektimatka Budapestiin

PROJEKTIMATKA BUDAPESTIIN 2-7.3.2012
Hollantilaisen Alfa-Collegen ja MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitoksen opiskelijayhteistyönä toteutettiin kansainvälinen sähköisten yhteisötyövälinein 09TV:n  Raikka Silfverin vetämää kurssia ‘International Trade Project’. Projektin päättäminen ja yhteistyötapaaminen Alfa-collegen opiskelijoiden kanssa järjestettiin Budapestissä 3.-7.3. Matkalle lähti kolmetoista opiskelijaa sekä opettajat Raymond Silfver, Ildiko Lönnrot  ja Jarno Westerholm.

Matkan tarkoitus ja tavoitteet olivat samat kuin kahtena edellisinä vuosinakin. Luokan neljä ryhmää/yritystä kommunikoivat erilaisen nettipohjaisten yhteistoimintasovellusten välityksellä tammikuun alusta Alfa-Collegen ryhmien/yritysten kanssa.
Varaamamme lennot oli ensin järjestetty lentoyhtiö Malevin koneisiin. Malevin mennessä yllättäen konkurssiin jouduimme lähtemään matkaan Finnairin koneella jo vuorokautta aikaisemmin.  Tämähän sopi mainiosti matkalle lähteville opiskelijoille;-) Perjantai-iltana majoitumme Budapestin keskustassa sijaitsevaan Maverick-hosteliin , jonne seuraavana iltana saapui 23 opiskelijaa ja 3 opettajaa Alfa Collegesta.
Ildi timanttiliikkeen edessä.
'Diamonds are the girl's best friend'

Lauantaina ehdimme hyvin tutustua kaupunkiin, Ildiko Lönnrotin  ollessa syntyjään unkarilainen auttoi meitä monessa käytännön asiassa heti alkuun ja koko matkan aikana – kiitos Ildi!

Lauantai illallisen merkeissä oli innolla odotettu ensitapaaminen hollantilaisten opiskelijoiden kanssa. Tutustumista helpottamaan jaettiin osallistuneille projektiesite missä oli nimet ja kuvat meistä kaikista. Ravintola Trofeagrill tarjosi  buffetista kansainvälisiä ja kansallisia herkkuja.

Illallisen aikana opiskelijoiden tehtävä oli käydä haastattelemassa toisiaan. Koska olimme kaikki samassa majoituspaikassa, riitti juttua hollantilaisten ja suomalaisten välillä yömyöhään.
Opettajat Karin, Rein, Tjerk ja Raikka

Sunnuntai-aamuna lähdimme opastetulle kaupunkikiertoajelulle. Aurinko paistoi täydeltä terältä, kuten  koko meidän oleskelumme ajan. Onpa Budapest upea ja historiallinen kaupunki!  Iltapäivällä kävimme vielä tutustumassa ’Houseof Terror’ -museoon; mielenkiintoinen kokemus, joka varmasti jäi vahvasti jokaiseen mieleen.
WSS:n johtoa; Asseri, Jerry ja Teemu

Maanantaina aloitettiin aamiaisen jälkeen yritysten esittelyillä. Ensin opettajat esittelivät koulumme ja itsensä, minkä jälkeen kaikki kahdeksan yritystä esittelivät toimintansa. Yritykset toimivat kaikki kotielektroniikan alalla, joko tukku- tai vähittäiskauppiaina.  Kaikkia varmasti jännitti esiintyminen vieraissa oloissa ja vieraalla kielellä eli englanniksi. Iltapäivällä harjoiteltiin kauppaneuvotteluihin ja asiakasreklamointiin liittyviä tilanteita. Työpäivä päättyi parhaan yrityksen valintaan lippuäänestyksellä.

Tiistaiaamuna julkistettiin paras yritysesittely, johon vaikutti puoliksi opiskelijoiden lippuäänestys ja puoliksi opettajien näkemys. Voittajaksi nousi suomalainen Kiva Company ja hyvänä kakkosena oli suomalainen WSS WholeSaleSellers

Kolmanneksi sijoittui Groningen Electronics. Lopuksi jokainen antoi kirjallisen palautteen kurssista ja käytiin yleiskeskustelua projektin onnistumisesta. Kaikki olivat todella tyytyväisiä järjestelyihin.

Alfa-Collegen ja Mercurian opettajat, sekä
VOITTAJAT, vas. Beni, Esa-Pekka, Juho ja Joonas
All 39 participants

Opiskelijat oppivat työskentelyn ja esiintymisten välityksellä paljon yritykseltä yritykselle tapahtuvasta kaupankäynnistä. Kaikki kokivat saaneensa lisää itseluottamusta vieraalla kielellä kommunikointiin sekä oppi kaupankäynnistä toisesta kulttuurista olevien ihmisten kanssa.

Saimme projektin kautta uusia ystäviä, joita tapaamme toivottavasti tulevaisuudessakin, myös muualla kuin naamakirjassa.

Keskiviikkoaamuna hyvästelimme hollantilaiset ystävämme. Ennen paluumatkaamme Wienin kautta meillä oli vielä tilaisuus vieraillaBudapestin Suomen suurlähetystössä, missä meille kerrottiin Unkarin taloudesta ja yritystoiminnasta sekä Suomalaisten yritysten etabloitumisesta Unkariin ja sen naapurimaihin.

Illalla palasimme lumiseen Helsinkiin. Kaikki olivat varmasti väsyneitä, mutta myös monta kokemusta rikkaampia.